Op deze pagina vind je een checklist voor de Sprint Retrospective meeting. De checklist is opgebouwd uit een aantal onderdelen: doel van de meeting, frequentie van de meeting, aanwezigen, benodigde voorbereidingen, activiteiten gedurende de meeting, en tenslotte het resultaat van de meeting. In de checklist worden de volgende afkortingen gebruikt:
O = Ontwikkelaars, PO = Product Owner, SM = Scrum Master.
NB: Een nette versie van de Sprint Retrospective checklist kun je downloaden onder aan deze pagina.
Reflecteren op de afgelopen sprint op het gebied van mensen, relatief, proces, en faciliteiten/ tools.
Laatste dag van de sprint, na de review.
De Zeester
De Scrum Master faciliteert de sessie en zorgt voor de juiste benodigdheden. Voorafgaand aan de meeting tekent hij/zij een grote cirkel op het bord en verdeelt deze in 5 punten;
Als de sessie is gestart vraagt de Scrum Master ieder teamlid (inclusief hij/zij zelf) op een post-it zijn/haar antwoord op de volgende vragen te schrijven en deze in de juiste punt te plakken:
Door deze methode worden de antwoorden van elk lid transparant en kan de discussie starten.
Story telling (Rory Cubes)
Soms is het wenselijk om minder gestuurd te evalueren op een sprint. Een goede vorm om dat te bewerkstelligen zijn de Rory Cubes. Deze dubbelstenen kennen allerlei verschillende tekeningen op de verschillende zijdes. De bedoeling is dat de gooier een verhaal vertelt op basis van de gegooide plaatjes. Doordat het aan de gooier zelf is om het plaatje te interpreteren, kunnen er allerlei verrassende inzichten aan het licht komen die normaliter achterwege bleven. Desondanks komt de inhoud toch gestructureerd aan bod, de focus blijft behouden op de voorafgaande sprint.
De Racewagen
Zorg voor een goede visual van een racewagen met een parachute en maak deze groot zichtbaar in de ruimte.
Alle teamleden schrijven ieder voor zich op een post-it:
De teamleden plakken hun remmende factoren bij de parachute en de versnellende factoren bij de racewagen
Dankzij deze transparantie kan er toegewerkt worden naar clusters en is dat het beginpunt van de discussie om tot verbeteracties te komen
Inchecken op gevoelens
Soms is het wenselijk om de gevoelsmatige kant ter sprake te brengen. Vaak is in teams niet zichtbaar hoe teamleden er gevoelsmatig in zitten en dat kan op langere termijn de nodige gevolgen hebben. Deze werkvorm kenmerkt zich door het transparant maken van de energie en gevoelens van het team.
De visualisatie vormt het inzicht voor de vervolgstappen en focuspunten waar het gehele team over kan discussieren.
Tuckman model
Het Tuckman model leent zich als een goed model dat inzicht geeft in de ontwikkeling van teams. Teams kenmerken zich immers door verschillende fasen en om als Scrum Master de juiste interventie te doen, is het noodzakelijk eerst inzicht te verkrijgen in welke kenmerkende gedragingen er zijn. Noodzakelijk is erbij te zeggen dat deze fasen niet lineair doorlopen worden, maar juist ook cyclisch. Het kan ook zijn dat een team al in een bepaalde fase zit maar af en toe kenmerken vertoond van een andere fase.
Tuckman onderscheidt de volgende fases met kenmerken:
1. Forming – vormen van het team
2. Storming– stormen
3. Norming – normeren
4. Performing – presteren
5. Adjourning – afscheid
Invulling van het team en interventies van de Scrum Master:
1. Forming:
2. Storming:
3. Performing
Afspraken over verbeteringen op het gebied van mensen, relaties, processen, en faciliteiten.
Download de checklist voor de Sprint Retrospective meeting door op onderstaande afbeelding te klikken.
Scrum Master Ambities? In onze tweedaagse Scrum Master training dragen we kennis en ervaringen over die onmisbaar zijn voor het goed uitvoeren van de verantwoordelijkheid. De training wordt gemiddeld met een 8,6 beoordeeld en daar zijn we trots op.